
 

1 

 

THE CENTER FOR MEDIA FREEDOM AND RESPONSIBILITY MONITOR 
OF MEDIA COVERAGE OF THE MAY 2010 ELECTIONS 

FOR THE PERIOD FEB 9‐27, 2010 
 
 
CMFR has been monitoring media coverage of Philippine elections since 1992, and reporting the 
results through the Philippine Journalism Review and, in 2004 and 2007, in special publications. 
For 2010  it  is monitoring  selected news broadcasts by major Manila based networks and  the 
reporting  by  the Manila  based  broadsheets  on  the  elections. An  added  feature  of  the CMFR 
media monitor of election  coverage  is  the monitor of  the  coverage of  the national and  local 
elections by the Cebu Citizens Press Council, which CMFR has engaged as a partner for that part 
of the project. Following  is the first of several reports CMFR will be releasing every two weeks 
for the duration of the national and local campaigns. It is limited to the timekeeping and Cebu 
analyses.  The discourse analysis section of the report will follow shortly. 
 
For more  information  about  this  project,  please  visit www.cmfr‐phil.org/mediaandelections/. 
You  may  contact  CMFR  at  the  following  numbers:  (+63  2)  894‐1326/840‐0903/840‐0889. 
CMFR’s email address is staff@cmfr‐phil.org. 
 
 
TV NEWS DEVOTED MORE AIR TIME TO JOSEPH ESTRADA  
DURING THE FIRST WEEKS OF THE CAMPAIGN  
(Broadcast Timekeeping Analysis) 
                           
Television has become the primary source of information for most Filipinos. They have learned 
to trust their favorite television news shows, and are so heavily influenced by the medium that 
they are likely to base most of their major decisions on public issues, including who to vote for, 
on what they watch on TV. Thus, it is important that the television media be examined for how 
it  frames  its  news  stories  and  angles  its  approach  to  reporting,  to  determine whether  the 
content and presentation carry obvious or hidden biases intended to sway opinions. 
 
The  Center  for Media  Freedom  and  Responsibility monitored  the  episodes  of  three major 
television news shows aired over a three‐week period, starting February 9, when the campaign 
period officially began. Excluding Saturdays and Sundays, the monitor covered 14 episodes each 
of NBN 4’s Teledyaryo, ABS‐CBN’s TV Patrol, and GMA 7’s 24 Oras.  
 
The latter two are the leading news programs in the country, while Teledyaryo, produced by the 
government‐run National Broadcasting Network, has been included in the monitor to examine 
the role of public broadcasting stations in the dissemination of relevant election information.   
 



 

2 

 

Coverage by  these networks started off strong when  the campaign period started, with both 
Teledyaryo and 24 Oras allotting more than 60% of their total news coverage to the elections. 
TV Patrol started with 46%.  
 
The next few days, however, saw the tapering off of the amount of time dedicated to election 
coverage. The news  show which allotted  the most airtime  to election  coverage was NBN 4’s 
Teledyaryo, with an average of 33%, followed by TV Patrol with 32%. GMA 7’s 24 Oras allotted 
around 27% of its airtime to election coverage over the three‐week period. Other issues—most 
notably  the El Nino phenomenon and  the  resulting water  shortage  in  the country—began  to 
take primacy in the coverage as the campaign period wore on. 
 

AIRTIME (Some reports discussed more than one category) 

   Teledyaryo  24 Oras  TV Patrol  TOTAL 
Airtime of reports about the 
presidential elections  

25.84  164.52  101.68  292.04 

Airtime of reports about the vice‐
presidential elections 

5.47  47.91  43.95  97.33 

Airtime of reports about the 
senatorial elections 

14.59  49.5  45.25  109.34 

Airtime of reports about the party‐
list elections 

6.2  3.22  15.91  25.33 

Airtime of reports about elections 
in general  

15.93  63.85  71.74  151.52 

Total airtime of election‐related 
reports 

130.17  253.62  242.71  626.5 

Total airtime of reports (news 
hole) 

389.16  942.85  762.8  2094.81 

% share   33.45%  26.90%  31.82%  29.91% 
 
 
Coverage of the Presidential Elections 
 
As expected, election news coverage was focused on the presidential elections, with all three 
news shows devoting most of their election airtime to the activities of the major contenders. 
GMA’s 24 Oras allotted 17% of its total airtime to the presidential race, while TV Patrol had 13% 
and Teledyaryo allotted 6% of its total airtime. 
 
The most covered presidential candidate was Joseph “Erap” Estrada of the Partido ng Masang 
Pilipino. Although the former President did not lead in any of the three news shows in terms of 
time  allotment,  he  received  consistent  coverage  from  all  of  them.  Aside  from  the  “sorties” 
coverage  allotted  for most  of  the  presidential  candidates,  Estrada  was  also  the  subject  of 



 

3 

 

special news reports, such as the 24 Oras story on Feb 16, “Erap, tinanggap ang pagso‐sorry ni 
Yasay,” TV Patrol’s “Erap, pinapaatras” on the Feb 23 episode.  
 
Manuel  “Manny”  Villar  Jr.  of  the  Nacionalista  Party  was  the  most‐covered  presidential 
candidate of the news show 24 Oras, and also received consistently high news coverage.  
 
Gilbert’ “Gibo” Teodoro Jr. of the ruling Lakas‐Kampi CMD party was almost‐exclusively covered 
by  Teledyaryo, emerging  as  the  third most‐covered  candidate of  the  ten who were officially 
running as of the period monitored.    It should also be noted that Teledyaryo did not give any 
airtime to half of the ten presidential aspirants.  
 
 
MOST COVERED PRESIDENTIAL CANDIDATES (in minutes) 
Rank  Presidential Candidate  Teledyaryo  24 Oras  TV Patrol  Total   
1  Estrada, Joseph (PMP)   1.02  20.7  14.17  36.29 
2  Villar, Manuel  (Nacionalista)  3.53  21.35  10.03  34.51 
3  Teodoro, Gilbert (Lakas‐Kampi CMD)  17.01  12.02  5.73  34.36 
4  Aquino, Benigno (Liberal)  1.06  18.75  9.53  29.34 
5  Gordon, Richard (B‐Bayan)  0  10.04  8.09  17.33 
6  Delos  Reyes,  John  Carlos  (Ang 

Kapatiran)  
0  11.33  3.43  14.36 

7  Villanueva, Eduardo (Bangon Pilipinas) 1.09  10.38  2.36  13.43 
8  Madrigal, Jamby (Independent)  0  9.08  3.43  12.11 
9  Acosta, Vetellano (KBL)  0  7.29  0.07  7.36 
10  Perlas, Nicanor (Independent)  0  5.01  1.14  6.15 
  
Only  four  leading presidential contenders received the  lion’s share of broadcast news airtime 
for  the  period.  The  airtime  allotted  to  Joseph  Estrada, Manuel  Villar,  Gilbert  Teodoro  and 
Benigno  Aquino,  Jr.,  totalled  134.5 minutes,  or  almost  half  of  the  combined  airtime  of  the 
remaining six presidential aspirants, at 71.14 minutes.  
 
The Vice Presidential Elections 
 
Compared to  its coverage of the presidential aspirants, the networks gave woeful coverage to 
the  vice‐presidential  candidates. TV Patrol  and 24 Oras  gave  the most  coverage  to  the  vice‐
presidential candidates, with an average of 5% of their airtime. Teledyaryo allotted an average 
of  just  1%  to  vice‐presidential  news  coverage.  But  even  this  meager  allotment  of  airtime 
treated  the  vice‐presidential  candidates  as mere  appendages of  the  standard bearers  in  the 
campaign  trail, and did not  focus on  their  specific advocacies or platforms. This  is evident  in 
news items such as “Proclamation rally ng Nacionalista Party, walang artista” (24 Oras, Feb 12), 
or “Teodoro at mga kapartido, nanuyo ng boto sa Isabela” (TV Patrol, Feb 19).   
 



 

4 

 

An exception is a story on the cheaper medicines law, “Murang gamot,” aired over TV Patrol on 
Feb 26, which prominently featured Manuel “Mar” Roxas’ role in the passing of the law.  
 
The most covered vice‐presidential candidate over the three‐week period was Loren Legarda, 
guest vice‐presidential candidate of the Nacionalista Party. 
 
MOST COVERED VICE‐PRESIDENTIAL CANDIDATES (in minutes) 
Rank  Vice Presidential Candidate  Teledyaryo  24 

Oras 
TV 
Patrol 

Total  

1  Legarda, Loren (NPC/Nacionalista)  3.31  2.52  1.31  7.14 
2  Roxas, Manuel  (Liberal)  0.26  2.5  3.36  6.12 
3  Manzano, Eduardo (Lakas‐Kampi)  1.28  1.08  2.08  4.04 
4  Fernando, Bayani (B‐Bayan)  0  2.11  2.30  4.01 
5  Yasay, Perfecto (Bangon Pilipinas)  0.20  2.26  1.41  3.47 
6  Binay, Jejomar (PMP/PDP‐Laban)  0.24  1.2  1.37  3.21 
7  Sonza, Jose (KBL)  0  1.26  0.05  1.31 
8  Chipeco, Dominador (Ang Kapatiran)  0  0.21  0.42  1.03 
  
 
Coverage of the Senatorial Elections 
 
Two members of  the  ruling Lakas‐Kampi CMD party emerged with  the most airtime over  the 
period covered by the study. The most covered senatorial candidate, resigned Cabinet secretary 
Silvestre Bello  III and actor Ramon  “Bong” Revilla,” both belong  to  the administration  ticket. 
Two  members  of  the  Nacionalista  Party  entered  the  top  ten  most‐covered  senatorial 
candidates, while four came from the Liberal Party.  
 
Military men Danilo Lim and Ariel Querubin, both detained  for mutiny, and both  running  for 
senatorial posts, made the most of their  jailtime campaign, receiving major coverage  from all 
three news shows  in   stories such as “Lim, pwede nang magpiyansa” (24 Oras, Feb 17).   Brig. 
Gen. Lim, running as an independent but adopted by the Liberal Party, is detained on charges of 
rebellion  in connection with the 2007 Manila Peninsula Siege, while Col. Querubin  is  in jail for 
his involvement in the 2006 Marine standoff in Fort Bonifacio.   
 
Miriam Defensor  Santiago’s  speeches  during  the  campaign  trail made  her  a  very  soundbite‐
worthy candidate, earning herself special stories such as “Tirada ni Santiago” (24 Oras, Feb 12) 
which featured her lambasting the critics of Nacionalista Party presidential bet Manny Villar.  
 
 
MOST COVERED SENATORIAL CANDIDATES (in minutes) 
Rank  Senatorial Candidate  Teledyaryo  24 Oras  TV Patrol  Total  
1  Bello, Silvestre III (Lakas‐Kampi CMD)  2.31  0.44  0.37  3.12 



 

5 

 

2  Querubin, Ariel (Nacionalista)  1.37  0.57  0.44  2.38 
3  Santiago, Miriam Defensor (Nacionalista)  0.30  1.39  0.06  1.75 
4  Revilla, Ramon Jr. (Lakas‐Kampi CMD)  0.29  1.53  0.26  2.08 
5  Hontiveros, Risa (Liberal)  0.10  0.39  1.16  2.05 
6  Lao, Yasmin (Liberal)  0  0.29  1.33  2.02 
7  Lim, Danilo (Independent)  0.44  1.21  0.32  1.57 
8  Osmeña, Serge (Independent)  0  0.17  1.41  1.58 
9  Drilon, Franklin (Liberal)  0.02  0.54  1.00  1.56 
10  Acosta, Nereus (Liberal)  0  0.29  1.13  1.42 
11  Estrada, Jinggoy (PMP)  0.05  0.58  0.36  1.39 
12  Recto, Ralph (Liberal)    0.18  0.75  1.33 
         
The  list  was  also  dominated  by  current  members  of  the  Senate  and  the  House  of 
Representatives.  
 
 
Party‐List Coverage  
 
There was hardly any airtime allotted  for  the party‐list elections, and  the groups  running  for 
party‐list positions. Of the total 187 party‐list groups, only 23 were covered by the three news 
shows  in total, with the most covered party‐list group, 1‐UTAK, receiving only 1.39 minutes of 
total airtime from all three shows.  
 
 
MOST COVERED PARTY‐LIST GROUPS (in minutes) 
Rank  Party‐list group  Teledyaryo  24 Oras  TV Patrol  Total  

1  1‐UTAK  0  0.22  1.17  1.39 
2  AHON PINOY  0  0.24  0.42  1.06 
3  MAKABAYAN  0  0  0.56  0.56 
4  KASANGGA  0  0.09  0.31  0.40 
5  BABAE KA  0  0  0.32  0.32 
6  BANTAY‐BAYAN FOUNDATION  .30  0  0  .30 
7  ANAK  0  0  0.20  0.20 
8  BAYAN MUNA  0  0.11  0.06  0.17 
9  ACTION  LEAGUE  FOR 

INDIGENOUS MINDANAO 
0  0  0.11  0.11 

10  AGBIAG  0  0  0.11  0.11 
10  ALYANSA  NG  MEDIA  AT 

SHOWBIZ 
0  0.11  0  0.11 

10  APO  0  0  0.11  0.11 
10  BIGKIS  0  0  0.11  0.11 



 

6 

 

10  BIYAHENG PINOY  0  0  0.11  0.11 
10  KALAHI  0  0  0.11  0.11 
10  LYPAD  0  0  0.11  0.11 
 
Of the three networks, TV Patrol covered the party list elections the most, with a measly 2% of 
its airtime, while Teledyaryo allotted 1% and 24 Oras allotted  less than 1% of  its total airtime. 
TV Patrol also covered the most number of party‐list groups, with 19 party‐list groups covered, 
in  stories  such  as  “Pulse Asia  survey: 69% walang alam  sa party  list”  (TV Patrol,  Feb 10).  In 
contrast, 24 Oras only covered seven party‐list groups. Teledyaryo covered only one party‐list 
group for the entire three‐week period.  
 
Despite the TV networks’ dismal coverage of the party‐list elections, some trends have emerged 
in how broadcast media covered the party‐list groups. For example, it is notable that party‐list 
groups associated with the current administration were receiving the most airtime during the 
period monitored.  For  example,  1‐UTAK  has  for  its  nominee  Energy  Secretary  and  former 
Armed Forces Chief of Staff Angelo Reyes, prominently  featured  in stories such as “Supply ng 
kuryente, sasapat” (24 Oras, Feb 18). Four other party‐list groups in the top 10—Agbiag, BABAE 
KA,  Kalahi  and  LYPAD—were  mentioned  in  a  Malacañang  Office  of  External  Affairs  (OEA) 
memorandum last October 2006 as the main party‐list groups to receive Palace support in the 
2007 elections.  
 
ANAK has among its nominees for this year's elections retired Police Gen. Eliseo de la Paz, one 
of  the  controversial  "Euro‐generals" of 2008. BIGKIS  is  identified with Philippine Amusement 
and  Gaming  Corporation  (PAGCOR)  chairman  Ephraim  Genuino  (whose  son  Erwin  is  also  a 
mayoral candidate in Makati City) who heads the group. Among its founding members is Virgilio 
Angelo, former administrator of the Overseas Workers Welfare Administration (OWWA), who, 
in 2004, authorized with then‐Labor Secretary Patricia Sto. Tomas the transfer of P530 million 
from  the  OWWA Medicare  Fund  to  PhilHealth,  which  allegedly  allowed  Gloria Macapagal‐
Arroyo to use the funds for her electoral campaign. 
  
Biyaheng  Pinoy,  which  competed  in  the  2007  elections,  has  among  its  nominees  former 
Mandaluyong City Vice‐Mayor Arsenio Abalos, brother of former Comelec Chairman Benjamin 
Abalos.  Kasangga  is  a  party‐list  group  with  Ma.  Lourdes  Arroyo  as  its  Congressional 
representative.  
 
 
Summary of Findings 
 
The  CMFR’s monitoring  of  the  first  three weeks  of  the  election  campaign  coverage  by  the 
broadcast media found that: 
 



 

7 

 

1) Election  coverage was  at  its  peak  on  February  9,  the  first  day  of  official  the  official 
campaign period, but later tapered off as the broadcast media outlets focused on other 
urgent  issues such as  the El Niño phenomenon,  the water shortage, and  the  threat of 
brownouts; 
 

2) The three major news shows in the study devoted most of their airtime to covering four 
presidential  candidates:  Joseph  Estrada, Manuel  Villar  Jr.,  Gilberto  Teodoro  Jr.,  and 
Benigno Aquino III; 
 

3) There was very minimal of coverage of vice‐presidential candidates as distinct political 
personas from their standard bearers, or their political parties; 
 

4) The most covered  senatorial candidates were mostly  former government and military 
officials, or members of Congress who are running for re‐election; 

 
5) There was almost no coverage of  the party‐list process, and very  few parties received 

airtime.  There was  no  discussion  of  the  importance  of  the  party‐list  elections  as  an 
opportunity  for  the marginalized  to  receive  representation  in Congress, or  stories on 
crucial  party‐list  sectors  such  as  those  on  labor,  agricultural  workers,  women, 
indigenous  peoples.  Those  party‐list  groups who  did  receive  coverage  can mainly  be 
linked  to  the  current  administration,  either  because  they  have  received  tacit 
Malacañang endorsement, or because  they are backed by administration officials and 
relatives.  

 



 

8 

 

CEBU’S ENGLISH LANGUAGE PRESS  
FOCUSED ON LOCAL POLITICS 
(Cebu Print Media Coverage) 
 
For 2010, CMFR is monitoring the coverage of the national elections, but has also entered into a 
partnership with  the  Cebu  Citizens  Press  Council  to  include  a monitor  of  the  Cebu  press’s 
coverage of both the national and local elections. Following is the CCPC team’s initial report for 
the first 17 days of the campaign. 
  
The Cebu newspapers monitored  (Cebu Daily News,  SunStar Cebu, and The  Freeman) by  the 
CCPC  team were noticeably  focused on  the  local rather  than  the national elections. Although 
the presidential elections did receive attention, these still came in second in terms of number of 
reports. Some reports were also on the presidential, vice presidential, senatorial and party list 
elections,  but  in  general  these  reports were  fewer  and  far  between  compared  to  those  on 
Cebu’s  local  elections.  Significantly,  the Cebu press  also  reported on  local  elections  in other 
provinces,  indicating  an  understandable  preferential  bias  for  the  proximate  and  the  more 
immediately relevant.  
 
 
Cebu’s English dailies (Feb.10‐27) 
 
The English‐language dailies in Cebu monitored from February 10 to 27 were Cebu Daily News, 
SunStar  Cebu,  and  The  Freeman.  Pages  monitored  were  the  front  page  and  inside  pages 
including  the main  news  sections,  Business,  Nation,  Community,  and  other  similar  sections 
except Sports, Entertainment, Life, and World pages.  
 
All three Cebu English‐language dailies combined allotted 19% of their news pages for election‐
related reports  (389 election‐related reports to 2,010 news hole). The Freeman had the most 
number of election‐related reports (145), followed by SunStar (144) and Cebu Daily News (100). 
In proportion however to their respective news holes, Cebu Daily News led with 20% election‐
related reports, followed by SunStar and The Freeman with 19% each. 
 
 
Placement 
 
Most of the election‐related reports were in the inside pages (92%). Of the 30 election‐related 
reports in the front page, 19 reports were banner stories. Of the 359 election‐related reports in 
the  inside pages, 227  (63%) were  in  the main news  section. The  rest were distributed  in  the 
other sections like Business, Nation and Community. This could indicate primary treatment the 
newspapers gave in the placement of election‐related reports. 



 

9 

 

 
 
Placement 
 

 
 
 

 
 
Focus/Election‐Related Area 
 
Cebu’s  English‐language  dailies  focused  on  the  local  elections  (161  reports)  rather  than  the 
national  elections,  indicating  an  expected  bias  toward  what  is  immediately  relevant  and 



 

10 

 

proximate  to  the  local  readers.  “Elections  in  general” was  covered  in  145  reports  and  the 
presidential election in 92 reports. Far behind were the coverage of the senatorial election (34), 
vice‐presidential election  (29), and party‐list election  (25). Coverage of  local elections outside 
Cebu  (i.e.  Pampanga, Maguindanao) which were  carried  by  all  three  newspapers  due  to  its 
national significance or  interest, are separated under the category “Local (non‐Cebu)” with 28 
reports. 
 
Focus 
 

 
 
Themes 
 
The  “Campaign”  theme which  covers  sorties,  strategies  and other  activities  in  the  campaign 
trail was at the top of the  local newspapers’ coverage of the 2010 elections with 132 reports. 
Commission  on  Elections  (Comelec)  issuances,  rules,  promulgations,  actions  and  processes 
under  the  theme,  “Other  Comelec‐related  issues,”  was  the  second most  covered  election‐
related  theme  with  110  reports.  Notably,  the  local  press  gave  considerable  space  for 
candidates’  platforms  under  the  theme,  “Development/Policy  Issues,”  with  93  reports. 
Cockfight, mudslinging, or accusations‐counter‐accusations among candidates also caught  the 
Cebu  English‐language  newspapers’  attention  with  71  reports.  This  was  followed  by 
“Personality/Track Record” with 63 reports.  
 
Among  the major  themes,  the  least  covered were  “The  Arroyo  factor”  and  “Complaints  on 
irregularities” with only 23 reports each. Also, “Poll automation” did not figure in as a primary 
theme with only 32 reports which include stories about efforts by the Comelec and civil society 



 

11 

 

groups  to  educate  the  public  about  poll  automation,  and  assurances  by  Comelec  and 
Smartmatic‐TIM officials about the integrity of the process. 
 
The top development or policy  issues were education (20) and the economy (18), followed by 
corruption  (14), and governance  (9). Health or cheaper medicines  (8),  infrastructure/facilities 
(8),  peace  and  order  (7),  poverty  (6),  the  environment  (6),  anti‐illegal  drugs  (3),  and  senior 
citizens’ concerns (3) were also reported as among the advocacies of the candidates. Notably, 
there was little to zero coverage of issues like the Reproductive Health Bill, Charter Change, and 
women  and  children.    At  the  local  level,  the  results  of  the  May  2007  poll  recount  that 
proclaimed previous losers as winners hogged the news pages, especially about the situation in 
the  northern  Cebu  town  of  Daanbantayan,  a  potential  election  hotspot  due  to  the  intense 
rivalry between two political camps that will again face off in the coming elections. 
 
Themes   
 
THEMES  SUNSTAR  FREEMAN  CDN  Total 
Campaign  46  44  42  132 
Other Comelec‐related issues  34  47  29  110 
Development/ Policy Issue  38  36  19  93 
Cockfight  23  36  12  71 
Personality  25  21  17  63 
Election‐related  violence/  peace  & 
order 

10  26  10  46 

Others  26  9  6  41 
Contest/ Horse race  6  15  13  34 
Poll automation  13  10  9  32 
Civil society & elections  13  11  5  29 
Polls/Surveys  6  13  7  26 
Complaints on irregularities  5  4  14  23 
The "Arroyo factor"  9  8  6  23 
 

Development/Policy Issues  SUNSTAR  FREEMAN  CDN 
Education  8  9  3 
Economy/Jobs  6  10  2 
Corruption  5  5  4 
Governance  6  1  2 
Health/Cheaper medicines  5  2  1 
Infrastructure/Facilities  3  4  1 
Peace & order  3  1  3 
Poverty  3  1  2 
Environment  1  1  4 
Anti‐Illegal Drugs  1     2 



 

12 

 

Senior Citizens  2  1    
Barangay Guadalupe split  1  2    
Tourism  2       
SRP  1  1    
Energy/Power  1  1    
Basic Services  1     1 
Religion  1     1 
Traffic  2       
Voters education  1     1 
Countryside development  1  1    
Water problem  1  1    
Disaster response  1     1 

 
Subjects 
 
The most  reported news  subject was  the Comelec  (94),  followed by Cebu City mayor Tomas 
Osmeña  (62). Among  the  candidates  for president, Manuel  Jr.  "Manny" Villar of Nacionalista 
Party  (58)  and Benigno  Simeon  III  "Noynoy" Aquino of  the  Liberal Party  (56) were  the most 
frequently reported news subjects, followed by Gibo Teodoro of Lakas‐Kampi (35).  
 
Other  frequently  reported  news  subjects were  the  Liberal  Party  (45),  Cebu Governor Gwen 
Garcia  (42),  President  Gloria  Macapagal  Arroyo  (36),  Jonathan  "Atan"  Guardo  (35),  the 
Philippine  National  Police  (33),  and  non‐governmental  organizations  (NGOs)  or  civil  society 
groups. Guardo's prominence both as a news subject and news source was largely brought his 
rivalry with Tomas Osmeña for congressman of Cebu City South District. 
 
Of those running for vice president, only both Manuel “Mar” Roxas (23) and Loren Legarda (15) 
figured quite prominently as news subjects. In the  local scene,  incumbents had the advantage 
over  their  rivals  as  in  the  case  of Mayor Osmeña  (62)  versus Guardo  (35)  and  reelectionist 
Governor Gwen Garcia (42) versus Hilario Davide  III (17). Garcia's runningmate Glen Soco (19) 
however had more frequent coverage over incumbent vice governor Greg Sanchez. The pair of 
Garcia and Soco, both single, has been rumored to have a love interest angle. 
 
At the  local  level, the results of the May 2007 poll recount that proclaimed previous  losers as 
winners hogged  the news pages, especially about  the situation  in  the northern Cebu  town of 
Daanbantayan,  a potential  election hotspot due  to  the  intense  rivalry between  two political 
camps  that will again  face off  in  the coming elections. The court declared Augusto Corro  the 
rightful winner  in  the  2007 mayoralty  elections  against  incumbent  Sun  Shimura,  son  of  the 
town's vice mayor Ma. Luisa Loot. 
 
Campaigns and activities of NGOs, school and civic groups on voters' education and for cleaner 
elections were also reported (30). 



 

13 

 

 
Of those running for senator, those who became news subjects were former Cebu governor Lito 
Osmeña  (9),  Gilbert  Remulla  (7),  Serge  Osmeña  (6),  Liza Maza  (6),  Ferdinand  “Bongbong” 
Marcos Jr. (5), Vicente “Tito” Sotto III (5), Miriam Defensor‐Santiago (5), Juan Ponce Enrile (4), 
and Saturnino “Satur” Ocampo  (4). Others were Ana Theresia “Risa” Hontiveros‐Baraquel  (3), 
Jose  “Joey”  de  Venecia  III  (3),  Adel  Tamano  (3),  General  Danilo  “Danny”  Lim  (3),  Franklin 
“Frank”  Drilon  (3),  Ariel  Querubin  (3),  Ramon  “Monmon” Mitra  (3),  and  Pilar  Juliana  “Pia” 
Cayetano (3). 
 
Among  the  party‐list  groups,  only  the  anti‐communist  group  and  Cebu‐based  Alliance  for 
Nationalism and Democracy (ANAD) (5), and leftists Gabriela (4) and Bayan Muna (3) have been 
reported about so far. 
 
Subjects 
 

 
 
 

News Subjects  SunStar  Freeman  CDN 
Comelec  44  29  21 
Tomas Osmeña  28  26  8 
Manny Villar  16  22  20 
Noynoy Aquino  18  20  18 
Liberal Party  10  18  17 
Gwen Garcia  20  13  9 
Gloria Macapagal‐Arroyo  15  14  7 



 

14 

 

Jonathan Guardo  17  14  4 
Gibo Teodoro  15  10  10 
PNP/Police  11  16  6 
NGO/Civil society/Schools  17  8  5 
Nacionalista Party  6  12  11 
BOPK (LP local ally in Cebu City) 12  10  4 
Mar Roxas  8  8  7 
Media  14  2  3 
Glenn Soco  10  3  6 
Sun Shimura   3  10  6 
Ma. Luisa Loot  3  9  6 
Hilario Davide III  9  6  2 
Joseph Estrada  8  6  2 
Lakas‐Kampi‐CMD  5  5  5 
Loren Legarda  4  6  5 
Augusto Corro  3  7  4 
Benhur Salimbangon  4  5  4 
Supreme Court  9  1  2 

 
Sources 
 
The  top  10 most  interviewed  or  quoted  news  sources  in  election‐related  reports were  the 
Comelec  (98), Cebu City mayor Tomas Osmeña  (49), PNP/Police  (41), NGO/Civil  society  (36), 
Jonathan  Guardo  (20),  Cebu  governor  Gwen  Garcia  (19), Media  (17),  Noynoy  Aquino  (13), 
Manny Villar (12), and Gibo Teodoro (11) who is also tied with Cebu City representative Antonio 
Cuenco. Media as a news  source means  that  the media outlet or person  concerned became 
part of the news and was  interviewed for comment. This  included the complaint of senatorial 
candidate  Lito Osmeña whose  camp  accused  a  giant  TV  network  of  refusing  to  air  his  local 
advertisement because  it was  in Cebuano  language, an accusation which the TV network had 
denied. 
 
As with news subjects,  local  incumbents had more opportunities to be  interviewed compared 
to their rivals. Gubernatorial bet Hilario Davide III for example was only sought as a news source 
six  (6)  times  compared  to  his  opponent,  Governor  Gwen  Garcia  (19).  Either  Davide  or  his 
campaign made him scarce as a news source or Garcia who gets regular interviews by virtue of 
being  governor  had  managed  to  set  the  agenda  in  an  election‐related  angle.  Also,  both 
aspirants have been politically cordial to each other so far, unlike Osmeña and Guardo, which 
could  explain  the  relative  lack  of  exposure  of  Davide  in  the  news  as  a  rival  of  a  major 
incumbent, given mass media’s innate bias toward the controversial. 
 
 
 



 

15 

 

Sources 
 

 
 

News Sources  SunStar  Freeman  CDN 
Comelec  49  26  23 
Tomas Osmeña  25  19  5 
PNP/Police  13  19  9 
NGO/Civil society/Schools  30  5  1 
Jonathan Guardo  10  7  3 
Gwen Garcia  9  4  6 
Media  12  2  3 
Noynoy Aquino  3  5  5 
Manny Villar  3  5  4 
Antonio Cuenco  5  6 
Gibo Teodoro  4  6  1 
Augusto Corro  2  4  3 
Liberal Party  5  2  2 
Sun Shimura  3  5  1 
Supreme Court  4  2  2 
Benhur Salimbangon  3  2  2 
RTC/Local Court  0  7 
Rachel "Cutie" del Mar  3  2  2 
AFP/Military/DOD  6  1 
Alvin Garcia  3  1  2 
CBCP/Catholic Church  5  1 



 

16 

 

Hilario Davide III  3  3 
Loren Legarda  1  2  3 
Gilbert Remulla  1  2  2 
Lito Osmeña  1  2  2 
Ma. Luisa Loot  2  2  1 
Malacañang  2  2  1 
Mar Roxas  1  2  2 
One Cebu Party  3  2 

 
 
Slant/Focus 
 
The election‐related  reports of  the  three Cebu English dailies were generally neutral at 86%. 
That means  333  out  of  389  election‐related  reports  from  February  10  to  27 were  neutral. 
SunStar Cebu had the most number of neutral reports both numerically  (135 neutral articles) 
and  proportionally  (94%),  followed  by  Cebu  Daily  News  (83  neutral  articles,  83%),  and  The 
Freeman (115 neutral articles, 79%). Most of the reports had adequate background at 86%.  
 
Of the reports deemed slanted (14%), the positive slants outnumbered the negative slants by 
almost a half, 40  is to 22. Seven (7) positive slants were for Noynoy Aquino, six (6) for Manny 
Villar, four (4) for Tomas Osmeña, three (3) for Loren Legarda, and three (3) for ANAD Party‐list. 
Five  (5) negative  slants were against Villar,  three  (3) each against  the Comelec and  Jonathan 
Guardo, and two (2) each against President Arroyo and Tomas Osmeña. 
 
Slant does not necessarily  indicate manifest or deliberate bias.  In most of the election‐related 
reports  that were  coded  as  positively  or  negatively  slanted,  the  latent  content  or  the more 
subtle results of many different factors in the reports were considered – such as missing to get 
the  side  of  a  news  subject  on  a major  issue  or  accusation  that  requires  his  or  her  reply  or 
rebuttal, and lack of adequate background which can otherwise provide proper context to the 
story. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

17 

 

Neutral Reports 
 

 
 
Neutral vs. Slanted reports 
 

 
 
 
 
 
 



 

18 

 

Top  10  Positively‐slanted 
reports  SunStar  Freeman  CDN 
Noynoy Aquino  1  1  5 
Manny Villar     5  1 
Tomas Osmeña  1  2  1 
Loren Legarda     2  1 
ANAD Party‐list     3    
Comelec        2 
Liberal Party     1  1 
Mariquita Salimbangon‐Yeung  1  1    
Atan Guardo     2    
Liza Maza     2    

 
 

Top  9  Negatively‐slanted 
reports  SunStar  Freeman  CDN 
Manny Villar     1  4 
Comelec  2  1    
Atan Guardo     3    
Gloria Macapagal‐Arroyo     1  1 
Tomas Osmeña     2    
Noynoy Aquino        1 
Ralph Recto        1 
Poll Automation        1 
Mar Roxas  1       

 


